Objavljena publikacija „Sudjelovanje učenika/ca: kreiranje politika i prakse za početak promjene“

Tijekom 2020. godine započeli smo s provedbom međunarodnog projekta „Pokreni promjenu!“ u suradnji s partnerskim organizacijama i školama iz Hrvatske, Sjeverne Makedonije i Portugala. Svrha projekta je osnažiti škole, učitelje/ce i roditelje, da podrže i uvaže glas učenika/ca i njihovo aktivno sudjelovanje u životu škole i lokalne zajednice.

Kako bi što kvalitetnije proveli aktivnosti sa školama te utjecali na promjenu obrazovnih politika na školskom, nacionalnom i europskom nivou, partnerske organizacije NEPC i SIRIUS supripremile izvještaj na engleskom jeziku koji sadrži analizu i pregled postojeće literature na temu aktivnog sudjelovanja učenika/ca.

Autorice Jelena Vranješević (NEPC) i Mialy Dermish (SIRIUS) su pokušale pružiti odgovor na sljedeća pitanja:

  • Zašto je sudjelovanje učenika/ca važno?
  • Koje su zajedničke prepreke za sudjelovanje učenika/ca?
  • U kojoj mjeri učenici/e mogu sudjelovati u kreiranju politika na obrazovnoj razini?
  • Koji su glavni izazovi s kojima se suočavaju?

Nalazi mnogobrojnih istraživanja pokazuju iznimno važne dobrobiti sudjelovanja učenika/ca na razini škole te na razini kreiranja obrazovnih politika. Autorice naglašavaju da aktivno sudjelovanje djece i mladih stvara valjanu osnovu za demokratsko i participativno društvo te ima veliki transformativni potencijal jer djeci omogućuje stjecanje kompetencija od najranije dobi važnih za odraslu dob.

Ono što je posebno naglašeno je da se aktivnim sudjelovanjem djece transformiraju odnosi moći između djece i odraslih: umjesto hijerarhijskog modela moći u kojem odrasli imaju svu moć, sudjelovanje se zalaže za suradničke odnose moći koji se temelje na dijalogu, pregovaranju i suradnji između djece i odraslih. Da biste saznali više o temi, pročitajte cjelokupno izvješće ovdje.